T’expliquem el fenomen “filantròpic” de la Dana a través del llibre ‘Filantrocapitalisme'
El recent episodi de la DANA al País Valencià ha estat un clar exemple de com la filantropia i beneficència conviuen habitualment amb negligències empresarials que repercuteixen directament els seus treballadors i treballadores. En una situació d’emergència com la viscuda aquesta tardor al País Valencià, lluny de protegir-los, assenyalades empreses van optar per ignorar les alertes i posant en risc les seves vides.
A principis de novembre, La Directa posava en comú diverses crítiques de treballadors i treballadores de centres comercials, empreses de distribució i missatgeria, supermercats i restaurants, que van veure vulnerats els seus drets laborals a València el passat 29 d’octubre de 2024.
Un llistat on figuraven noms com Inditex, Mercadona o Carrefour. Justament els mateixos que poc després van destinar milions d’euros a “accions solidàries” destinades a revertir els efectes de la Dana.
Amancio Ortega, fundador d’Inditex es va afanyar comunicar que donaria 100 milions d’euros a través de la Creu Roja a les persones afectades. Al seu torn, Mercadona i Carrefour tampoc van trigar a anunciar una donació de productes de primera necessitat a ajuntaments de la zona zero i centres d’acollida.
Aquest cas no ha estat una excepció. Durant el segle XXI hi ha hagut una proliferació espectacular a escala internacional de fundacions sense ànim de lucre i particulars i empreses multinacionals dedicant milions d’euros a causes benèfiques. Un fenomen que recull Emília Olivé en el seu llibre recentment publicat per Tigre de Paper Filantrocapitalisme.
Segons l’autora, la raó d’aquest boom de la beneficència rau en el fet que s’ha convertit en una font de negoci d’alta rendibilitat. Aquest fenomen, batejat com a filantrocapitalisme, ha transformat la caritat en un mercat en què els grans actors obtenen beneficis considerables.
No és casualitat que davant d'un fet catastròfic hagin aflorat iniciatives similars. Fundació La Caixa: Ha anunciat una aportació de 5 milions d'euros en dues fases, una per atendre necessitats immediates i una altra per a la reconstrucció. El president de Telefónica, José María Álvarez-Pallete, va anunciar que habilitava serveis de telefonia gratuïts i il·limitats per als damnificats. O Naturgy va decidir ajornar les factures de llum i gas per als clients afectats i ha activat un programa per prioritzar els pagaments a proveïdors impactats.
En aquest context de crisi, la filantropia emergeix com una nova oportunitat per als mercats capitalistes, oferint beneficis en tres àmbits principals:
- D'imatge, mitjançant el whitewashing, que els atorga prestigi social i lideratge moral.
- Econòmics, amb desgravacions fiscals substancials pels seus mecenatges.
- Polítics, exercint una influència creixent sobre els governs, als quals arriben a suplantar.
_____________________________________________________________
Per si en vols saber més:
Pròximament, parlarem de Filantrocapitalisme amb l'Emília Olivé a
🗓Lleida: El 19/12 acompanyades del polític i escriptor Pau Juvillà. A la llibreria La Irreductible.
🗓Girona: El 9/01 a la Llibreria 22, a les 19h
🗓Sabadell: El 30/01 a la llibreria Mala Peça, amb el periodista Ramon Aymerich, a les 19h
🗓Barcelona: El 3/02 a la llibreria Ona, a les 19h, amb la política i escriptora Jenn Díaz
🗓Terrassa: El 13/03 la llibreria Synusia a les 19h